❤ Laura Louice Elisabet Lundberg ❤

Jag sa de inte ofta, men jag älskar dig


En bild på min gammelmormor och min gammelmorfar.


Jag hade tänkt skriva ett lite mera personligtinlägg idag. Ett inlägg om min gammelmormor.

Först av allt kan jag säga de att min gammelmormor, Elisabeth Lundqvist var den mest positivaste och gladaste männikan jag någon sin känt. Hon såg livet från den bättre sidan och hon brydde sig om allt och alla. Hon var vacker på så många sett.

Jag älskade att fara till dem och se på deras trägård, alla blommorna som var placerade i sådan vacker ordning. Att springa omkring och lukta på blommornas underbara dofter. Sedan komma in i huset till den underbara doften av ny lagad mat. Alltid när man var hos gammelmormor och gammelmorfar så fanns de mat, inte bara köttbullar och potatis utan de hade att välja mellan en massa olika, älgkött, skinka, potatissallad ja allt möjligt. När man for därifrån så nästan bokstavligen rullade man ut.

Jag minns allt såväl, hur hon såg ut. Vad för typ av kläder hon brukade ha. Hur hennes röst lät.

När jag fick veta att hon var sjuk förnekade jag det. Jag ville inte att skulle vara sant. Min låsas farmor hade inte så långt före jag fick veta att gammelmormor var sjuk, dött i cancer. Därför vägrade jag att de skulle hända igen. Jag är inte en religiös person, men under många kvällar bad jag till gud att om han fanns så skulle han inte ta henne ifrån mig också, inte på detta sätt. Jag bad och bad, men de hjälpte inte.

Jag hade svårt att träffa henne. Jag vågade inte. De ångrar jag nu.

På hennes 80års dag hade hon ett stort kalas, självklart var jag där. Då kom hon fram till mig och sa "Jag har hört att du har svårt att träffa mig pgr av detta, jag förstår, de är okej Louice." och kramade mig. Jag svarade att jag älskade henne och att jag vara bara rädd. Hon kramade mig ännu hårdare, pussade mig på kinden och sa: "jag vet." De var den sista gången jag pratade med henne.

Jag älskade min gammelmormor, nej jag älskar min gammelmormor. Hon var den vackraste kvinnan jag någonsin träffat. Vacker, orädd och helt fantastisk.

Jag är stolt över ha haft henne som min gammelmormor, att jag bär hennes namn som mitt andra namn.

Elisabeth Lundqvist vila i frid. Vi alla kommer sakna dig. och vi kommer aldrig glömma dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: